Werkgeluk faciliteren is een vak apart

In veel organisaties is er een tekort aan goed geschoold personeel. Steeds meer medewerkers hebben last van stress. Ongewenst verloop is voor veel organisaties een kostbare zaak. Mede daarom is het niet zo gek dat steeds meer CEO’s werkgeluk hoger op de agenda zetten. Gelukkige medewerkers zijn het beste uithangboord om schaars personeel aan te trekken. Zij hebben minder last van stress en zullen minder snel vertrekken.

Bron foto: CMS Wire

Werkgeluk vraagt om inzicht in wat mensen willen

Managers hebben zelf vaak onvoldoende zicht op waar medewerkers warm voor lopen. Zij denken dat het salaris en een mooie leaseauto het belangrijkste is. Medewerkers zelf vinden de relatie met hun collega’s en vrijheid en autonomie veel belangrijker. Managers denken dat medewerkers bedrijfsuitjes, stoelmassages en samen borrelen waarderen. Medewerkers zelf vinden flexibiliteit en humor veel belangrijker. Een van de gevolgen van deze miscommunicaties is dat er teveel geld wordt geïnvesteerd in een hippe werkomgeving terwijl het belang daarvan beperkt is of zelfs ten koste gaat van ons werkgeluk.

Chief Happiness Officer zijn is een vak apart

Werkgeluk blijkt wat dat betreft ook echt een vak te zijn. Met belangrijke vragen als: wat is cruciaal bij werkgeluk? Hoe help je mensen duurzaam gelukkiger te worden in hun werk? Dit zijn vragen die de Chief Happiness Officer kan oppakken. Daarbij speelt je eigen werkgeluk als manager ook een belangrijke rol. Hoe staat het bijvoorbeeld met jouw eigen stress? Stress is behoorlijk besmettelijk en voordat je het weet jaag je als gestresste manager jouw personeel de tent uit.

Werkgeluk is gedeelde verantwoordelijkheid

Werkgeluk is niet alleen afhankelijk van jou als werkgever. Een belangrijk deel wordt bepaald door de medewerker zelf. Het is cruciaal dat je daar als manager zicht op hebt. Welk deel van het werkgeluk wordt bepaald door de organisatie en waar moet de medewerker zelf aan de slag? De complexiteit van dit soort vragen maakt het eigenlijk heel logisch dat iedere leider of manager tegenwoordig ook een Chief Happiness Officer is.

Is het zinnig om aandacht besteden aan werkgeluk?

Belangrijke vraag is natuurlijk of het zinnig is om aandacht te besteden aan werkgeluk binnen de organisatie. Recent onderzoek (zie grafiek hieronder) laat zien dat dit inderdaad het geval is. Bij organisaties die meer aandacht geven aan werkgeluk scoren medewerkers gemiddeld hoger op werkgeluk dan organisaties die minder aandacht hieraan besteden. Overigens laat ons onderzoek ook zien dat slechts 30 procent van de bedrijven serieus aandacht besteed aan het werkgeluk van de medewerkers. Hier valt dus nog een wereld te winnen.

Grafiek afkomstig uit het jaarlijkse onderzoek naar Werkgeluk door De Monitorgroep, Happy Office & de Gelukkig Werken Academie, 2019.