Quiet Quitting

Wat is Quiet Quitting?

Quit Quitting 🫠 is hot 🌶

Wat is het? Hoe kunnen we het vertalen?

En wat eraan te doen?

Afgelopen week plaatste ik een post over #Quiet #Quitting op LinkedIn (zie hier de link 👉🏼https://lnkd.in/e_Bx8uby).

Veel mensen (🙏🏽) reageerde op mijn vraag hoe we deze term het beste in het Nederlands zouden kunnen vertalen. Zie in de onderstaande plaatje een overzicht van de reacties 👇🏽.

 

Quiet Quitting

Verschillende vertalingen van quiet quitting

Quiet Quitting is zeer divers

Dat Quiet Quitting een zeer divers fenomeen is zie je wanneer we kijken naar het bovenstaande plaatje. Wat zeer duidelijk wordt is dat het vooral een vorm van “coping” is voor zowel jongere als oudere medewerkers. Oudere medewerkers zitten hun tijd uit met het pensioen in het vooruitzicht. Jongere medewerkers haken af terwijl ze nog aan het begin van hun loopbaan zijn.

Waardoor komt Quiet Quitting?

Is dit fenomeen iets van alle tijden of is er iets anders aan de hand? Dat het er altijd al is geweest lijkt wel duidelijk. Maar op een één of andere manier lijkt er nu meer aandacht voor te zijn. Wellicht heeft dit te maken met een aantal recente trends voor werkend Nederland. Ik noem er hieronder 3:

#1 De werkdruk lijkt nog steeds toe te nemen. Er is overal een tekort aan mensen. In sommige sectoren (zoals de zorg en het onderwijs) is dit echt nijpend.

#2 We werken in toenemende mate hybride. Tijdens corona hebben we ontdekt dat thuis werken prima gaat. Online werken blijkt goed te zijn voor de productiviteit maar de verbinding met teamleden en de organisatie is verminderd.

#3 De jongere generatie heeft veel verwachtingen van werk (o.a. qua werkgeluk en zingeving). Dit sluit echter niet altijd aan bij de realiteit.

Wat eraan te doen? Een aantal tips 👇🏽

1) Heb je zelf last van Quiet Quitting?

Ga erover in gesprek met jouw leidinggevende. Laat het niet lopen. Ga ook zelf actief op zoek naar waar jouw energie en uitdaging wel in zit. Waarom zou je een groot deel van je week iets doen waarvoor je mentaal op afgehaakt? Zonde van jouw tijd (en dat van jouw werkgever).

2) Heeft jouw medewerker last van quiet quitting? Informele gesprekken vonden vroeger vooral plaats bij het koffiezet apparaat of tijdens de lunch. In veel organisaties zijn die gesprekken (mede door hybride werken) sterk verminderd. Lekker efficiënt natuurlijk maar daardoor mis je cruciale informatie. Zicht op emoties en welbevinden van jouw medewerkers is nu nog belangrijker geworden dan voor corona. Jouw rol als leidinggevende is daardoor veranderd. Faciliteer daarom dit soort gesprekken zowel in het team als met jou persoonlijk (bijvoorbeeld op deze manier 👉🏼https://lnkd.in/eaTZ6MWu)

Ken jij nog meer redenen (dan de drie hierboven genoemd) waar #Quiet #Quitting in opkomst is? Noem ze dan hieronder👇🏽. Ik ben benieuwd!

#QuietQuitting
#NieuweTrend
#Werkgeluk

Meer over de oorzaken van Quiet Quitting en de oplossingen? Check dit artikel 👉🏼

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *