Van DISC tot Facebook. Laat jij je nog foppen?
Afgelopen weken ontstond er een interessante online discussie over het gebruik van vragenlijsten zoals DISC, MBTI, Management Drives & Insights. Dit mede naar aanleiding van een column van Mark van Vught in Trouw. Zijn stelling is dat “als dokters geneeskunde zouden doen als organisaties hun management dan zouden er veel doden vallen”. De kern van zijn betoog is dat HR en management van organisaties nog veel verouderde en soms ondeugdelijke instrumenten gebruiken (zoals de eerder genoemde vragenlijsten). Hij noemt dit onverantwoordelijk en spreekt zowel management en HR aan om hiermee te stoppen. Hij pleit voor het gebruik van instrumenten die wel betrouwbaar en valide zijn (zoals de Big Five
Welk persoonlijkheidsmodel zou Cambridge Analytica gebruiken?
Facebook was de afgelopen tijd ook behoorlijk in het nieuws. Vooral omdat een andere organisatie (Cambridge Analytica genaamd) gebruik heeft gemaakt van persoonlijke data die werd verkregen via Facebook. Met deze informatie kon haarscherp in beeld worden gebracht wat de persoonlijkheid van een Facebook gebruiker was. Drie keer raden welk persoonlijkheidsmodel Cambridge Analytica gebruikte…. inderdaad het Big Five Model. Bekijk in dit filmpje hoe Cambridge Analytica deze informatie ge(mis)bruikte.
Wat is de impact van onze persoonlijkheid op ons gedrag?
Doordat Cambridge Analytica zicht kreeg op de Big Five persoonlijkheidsstructuur van de gebruikers nam de mogelijkheid om mensen te beïnvloeden enorm toe. De Big Five bestaat uit 5 dimensies. Eén van deze dimensies is een score op de introversie-extroversie dimensie. Wanneer je deze ene dimensie van mensen kent en daar een reclame-uiting op afstemt, vergroot je de kans dat mensen op deze reclame reageren met 50 procent! Dat is de natte droom van iedere online marketeer. Het kennen van de persoonlijkheid geeft dus veel mogelijkheden om gedrag te beïnvloeden. Zowel van anderen maar ook van onszelf.
Gebruik juiste persoonlijkheidsmodel voor (werk)geluk cruciaal
Wij weten dat ook bij (werk)geluk de persoonlijkheid van groot belang is (waarschijnlijk de belangrijkste factor). Laten wij onszelf (en onze klanten) niet foppen en stoppen met marketing en commercieel gedreven instrumenten als DISC, MBTI, Management Drives & Insights. Laten we de goede instrumenten gaan gebruiken om inzicht in onszelf en anderen te krijgen. Waarom zouden wij alleen de bad guys (zoals Cambridge Analytica) een zeer krachtig maar ook ingewikkeld instrument (zoals de Big Five) laten gebruiken. Het wordt tijd om ook hier de juiste keuzes te gaan maken. Laten we stoppen met foppen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!