Trends in training, coaching & HRM voor 2010

Met het einde van de recessie in zicht hopen veel mensen dat de oude wereld weer terugkomt. Niets is minder waar. Terwijl de recessie langzamerhand overwaait wordt nu pas duidelijk dat het onderliggende landschap onherkenbaar verandert is. Meer en meer worden de contouren zichtbaar van een nieuwe wereld en een andere manier van werken. Hieronder een negental trends die de veranderingen samenvatten. Denk jij dat het wel meevalt met die nieuwe wereld? Wakker worden! They moved the cheese!

Imagine a world without trees by aloshbennett.

beautiful image by alosh bennett via flickr

1) Alles gaat om talent

Na de recessie zal de vergrijzing en ontgroening echt gaan losbarsten. “The war on talent” staat om de hoek. Organisaties zijn in toenemende mate op globale schaal aan het concurreren. Zij realiseren zich steeds meer dat deze competitie alleen kan worden gewonnen door de juiste mensen binnen te halen. Zaak is deze niet alleen te kunnen verbinden en boeien ook vooral te kunnen laten schitteren. Hoe trek je talent naar je toe, hoe help je talent zichzelf verder te ontwikkelen, hoe zorg je voor een groeiversnelling waar zij (en de organisatie) zo naar op zoek zijn! Moeilijke vragen met boeiende antwoorden. Voor veel organisaties is het opleiden van mensen geen secundaire arbeidsvoorwaarde meer maar een primair onderdeel van het bedrijfsproces.

2) Waarderend veranderen

Kijken wat iemand verkeerd doet is niet moeilijk. Uitvinden waar iemands talent zit en dit samen met deze persoon ontwikkelen is a whole different ball game. Medewerkers zijn ook in toenemende mate veranderingsmoe. Nee niet nog een reorganisatie, verandering of weer een training. Oplossingsgericht werken (coachen), waarderend organiseren, Appreciate Inquiry (A.I.) en generatief leiderschap zijn allemaal methodieken die inspelen op de verschuiving richting talentontwikkeling op een manier die voor medewerkers motiverend en stimulerend is. Competentie gestuurd werken is uit. Waarderend onderzoeken en werken is in!

3) Digitaal wordt real

De nieuwe wereld is digitaal. Communicatie en samenwerking verloopt in toenemende mate via online platformen als Twitter, MSN, Skype, Facebook & LinkedIn. De digitale wereld wordt in toenemende mate de eerste wereld. Ook in het werk. Volgens de baby boomers (inclusief Beatrix) maakt de nieuwe digitale media de wereld een stuk onpersoonlijker. Onderzoek wijst op het tegenovergestelde. Wat in ieder geval vaststaat is dat de wereld drastisch veranderd is. Coaches, trainers & HRM’ers die onvoldoende zijn verbonden met de digitale wereld verliezen het contact met de dagelijkse realiteit van de nieuwe generatie en het nieuwe werken. Get real, get connected!

4) Life-hacking, flowriding & soulsurfing

Meer doen in minder tijd is de uitdaging van deze tijd. In toenemende mate willen ook non-profit en overheidsorganisaties meer doen met minder mensen. De recessie is een goede aanleiding voor veel organisaties om 20 tot 30 procent van de mensen te ontslaan terwijl zij de productie en innovatie op pijl houden. Met de toegenomen globalisering zal deze tendens alleen maar sterker worden. Nieuwe manieren van werken (het “nieuwe werken”) zijn nodig om mensen te helpen optimaal te functioneren onder druk. Dit gaat veel verder dan time management. Dit gaat over superslim werken, energie management en emotie management om duurzaam te kunnen blijven functioneren op een hoog niveau.

5) Van tevreden werken naar gelukkig werken

In de oceaan leeft een waterbeestje (de salp) die zolang hij op zoek is naar een rustplaats continue zijn hersenen gebruikt. Op het moment dat hij een goede plek heeft gevonden waar hij graag wil blijven sterven zijn hersenen af. Hij heeft ze immers toch niet meer nodig. De focus op arbeidstevredenheid heeft een vergelijkbaar effect op medewerkers. Tevreden medewerkers blijken ook niet productiever te zijn of loyaler aan de werkgever te zijn.

Gelukkige medewerkers blijken wel productiever, innovatiever en flexibel te zijn. Zij hebben een sterk gevoel van autonomie, zorgen ervoor dat zij voldoende worden uitgedaagd en zijn bezig met hun eigen ontwikkeling. Zij weten waar zij voor staan (Personal Brand) en wat de organisatie en de klant aan hen heeft. Doordat zij meer positieve gevoelens als plezier, voldoening, passie & enthousiasme ervaren wordt de creativiteit maar ook de teamspirit & de gezondheid positief beïnvloed. Daarom worden thema’s als optimaal functioneren onder druk, vitaliteit en gelukkig werken steeds relevanter.

6) Van hoofd naar hart (en van linker naar rechter hersenhelft)

Hoe zorg je ervoor dat mensen goed blijven functioneren onder druk? Maar daarnaast ook nog creatief, betrokken & gedreven blijven? In deze tijd is het voor mensen van vitaal belang om te achterhalen wie zij zijn, wat zij willen, en wat hen drijft. Echte innovatie en echte inspiratie komt immers van mensen die zichzelf zijn. Daarbij is het hart minstens zo belangrijk als het hoofd. Passie, betrokkenheid en drive zit veel meer in het gevoel dan in het verstand. Terwijl in onze maatschappij de focus veel meer ligt op het ontwikkelen van het hoofd. Hier ligt een grote uitdaging voor trainers, coaches & HRM’ers. Hoe breng je mensen naar het hart zonder dat het zweverig & vaag wordt? Wanneer jij als opleider wel de verbinding weet te maken tussen hart en hoofd dan creëer jij echte meerwaarde voor de persoon zelf en de organisatie.

7) Partnership rules

De wereld verandert zo snel! Wanneer jij vooraf al precies weet wat het antwoord is op het probleem van de klant dan overschat je jezelf. Erkennen dat jij het ook niet weet maar wel jouw hele hebben en houden in wil zetten om samen met de klant naar oplossingen te zoeken is de toekomst. Hoe je ook noemt “co-creatie”, “partnership”, de kern is samen op zoek gaan naar de volgende stap zodat jouw klant zijn of haar doelen kan realiseren. Dit partneren gaat verder dan alleen richting de klant. Ga je als trainingsbureau zelf e-coaching opzetten? Doe dat niet alleen maar zoek een partner die beter thuis is in online technologie. Zo worden organisaties onderdeel van grote netwerken van partners die constant op zoek zijn naar de meerwaarde door samenwerking. LinkedIn e.d. zijn natuurlijke plaatsen voor de ontwikkeling van dergelijke platforms.

8) Nieuw leiderschap

Leiderschap is weer helemaal in. Paradoxaal komen er steeds minder leiders (25% minder managers de afgelopen jaren) op de werkvloer maar daardoor wordt dit thema juist zo belangrijk! Hoe leer je jezelf sturen? Hoe laat jij je leiden? Door wie laat jij je leiden? Vertrouwen, intregiteit, walk your talk wordt steeds belangrijk. Een leider leeft steeds meer in een glazen huis en wordt van alle kanten bespied en bekeken. Hoe wordt jij een leider die betrokken is, die helderheid brengt, die echt is, weet te raken, die persoonlijk is, die een goed verhaal kan vertellen dat mensen raakt en vooral verbind. Leiders moeten daarvoor ook zelf een duidelijke verbinding met hun eigen hart en hoofd kunnen maken. Hoe gaan we hen noemen? Authentiek leiders, verbindende leiders, tribal leaders? Iemand een idee?

9) Meten is weten

Weet jij wat het effect is van jouw interventies? En dan bedoel ik niet het meten van de ervaren verbondenheid tussen de deelnemer en coach of de emotionele impact die de training of coaching heeft gegenereerd. Ik heb het dan over harde cijfers zoals de impact op productiviteit, ziekteverzuim, stressniveau (bloeddruk & cortisol), etc. Dit wordt nog erg weinig gemeten maar dit is natuurlijk pas echte feedback. Liefst ontwikkeld samen met de klant. Dan weet je pas echt waar jouw meerwaarde ligt. Trainings- en coachingstools zullen ook in toenemende mate worden geselecteerd op bewezen effectiviteit. Evidence Basedwordt de standaard in combinatie met een mooie, ergonomisch verantwoorde vormgeving.

Kan jij nog meer trends aanwijzen? Vast wel! Geef hieronder jouw trend weer en dan maken we samen met elkaar met meest volledige en juiste lijstje van nieuwe trends in 2010! Ik ben benieuwd!!

Vriendelijke groet,

Onno Hamburger

Ps. Meer lezen over trends in HR:

  1. Rapport PwC Managing tomorrow’s people
  2. 6 trends in HR (verschillende websites)
  3. Nieuwe prioriteiten voor HR-beleid tot 2010

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 + 8 =