Hedonistische adaptatie

Ook zo’n last van hedonistische adaptatie?

Hedonistische adaptatie

Image on Scad by Katja Weiss

Hedonistische adaptatie! Heb jij daar ook zo’n last van? Dit fenomeen houdt in dat je supersnel gewend raakt aan positieve dingen die je overkomen. Balen is dat! Mooiere nieuwe kleren gekocht in de uitverkoop, een nieuwe auto aangeschaft. Het voelt even fijn maar in no-time raak je er al weer aan gewend en wordt het weer gewoon.

Herkenbaar? Dit zeer menselijke fenomeen blijkt ook op te gaan voor echt grote positieve gebeurtenissen als trouwen, het winnen van een grote prijs in de loterij of het kopen van een huis met een prachtige tuin.

We raken er binnen een paar weken aan gewend en dan zijn we al weer op zoek naar het volgende wat ons wel echt gelukkig gaat maken. En zo houden we onze eigen ratrace in stand.

Hoe stap je eruit?

Hoe stap je uit deze hedonische draaimolen waarbij het eerder lijkt dat je je eigen staart achterna rent dan daadwerkelijk een stap verder komt? (Zie het prachtige boek “De maakbaarheid van het geluk”(tip)).

Ten eerste stop met jezelf constant te vergelijken met anderen. Richt je op jezelf en datgene wat jij belangrijk vindt. Kijk minder televisie en vooral minder reclames. Veel reclames met daarin mooie, slanke, jonge mensen maken mensen chronisch ontevreden over zichzelf.

Ten tweede: beperk je eigen verwachtingen. Onbewust verwachten we de komende jaren een steeds grotere auto te kunnen gaan rijden, een groter huis te bewonen en vaker op vakantie te gaan. Stel interne doelen die passen bij jouw passies. Probeer materialistische doelen (wanneer je gelukkiger wilt worden 🙂 zo veel mogelijk te beperken.

Als derde en laatste sta meer stil bij de positieve dingen die je hebt gecreëerd of die je overkomen. Positieve stimuli hebben vijf keer zo weinig impact als negatieve stimuli. Zo zitten we biologisch in elkaar en daar kan je weinig aan doen (Zie de volgende link voor de wetenschappelijke achtergrond hiervan).

Wat je wel kan doen is bewust aandacht creëren voor het positieve. Concrete acties die je kan nemen zijn bijvoorbeeld: één keer per week 20 minuten besteden aan waar je dankbaar voor bent in je leven. Dagelijks opschrijven waar je tevreden mee bent kan ook helpen de negatieve spiraal van ontevredenheid te doorbreken. En last but not least! Neem regelmatig de tijd om terug te kijken en te genieten van datgene wat je bereikt hebt.

Geniet van je oogst

Vaak rennen we van project naar project zonder even van onze oogst te genieten. Vooral wanneer je net een nieuwe baan hebt, een project hebt afgerond of aan een nieuwe fase begint neem eens de tijd om op te schrijven wat je allemaal hebt bereikt! En laat dit zien aan anderen zodat je samen kan genieten van jouw prestaties!

Media aandachtAls gelukscoach ben ik altijd de eerste om mijn eigen medicijn uit te proberen. Afgelopen periode heb ik een lijst gemaakt in welke media in 2007 allemaal aandacht is geweest voor gelukkigwerken.nl. Zie de PowerPoint sheet hiernaast.

Lekker om te doen en erg prettig om te kunnen delen! Ik ben benieuwd welke lijsten en overzichten jullie allemaal gaan maken!

Succes & enjoy!
Onno
1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] De conclusie is dus dat economische groei en meer/betere spullen op de langetermijn niet zorgen voor een groter gevoel van geluk. Met een moeilijke woord noemen we dat hedonistische adaptatie. […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 + 3 =