Verslag HRM dag over geluk in het werk

Image by City of Olathe on Flickr
Dinsdag 18 maart 2008 was een mooie dag. Ongeveer 35 externe en 10 interne HRM professionals kwamen bijeen rond het onderwerp geluk in het werk. Tijdens deze dag stonden een aantal vragen centraal:
- Hoe kunnen we medewerkers ondanks een werkomgeving die continue in beweging is toch optimaal laten functioneren?
- Hoe zorg je ervoor dat zij gemotiveerd en creatief blijven, goed kunnen omgaan met werkdruk en niet uitvallen door ziekte? (de Wet Verbetering Poortwachter kwam een aantal malen langs).
- Hoe kan je de nieuwe generatie blijvend boeien en langdurig verbinden met jouw organisatie en bedrijfsdoelstellingen?
Het verslag
Tijdens de dag kwam naar voren dat medewerkers die meer plezier, voldoening en zingeving ervaren in hun werk (de drie-eenheid van geluk) inderdaad beter functioneren. In een drietal workshops werd dit verder concreet gemaakt.
Door middel van personal brandingleert de medewerker zijn eigen kern kennen. Daardoor zit de stabiliteit van binnen en wordt hij/ zij minder afhankelijk (en gestresst) door de constant veranderende buitenwereld.
Door middel van de focus op het vergroten van geluk in het werk(Happiness at work) wordt gekeken of de persoonlijkheid van de medewerker past bij de functie en organisatiecultuur. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van de uitgebreide Big 5; de meest betrouwbare en valide persoonlijkheidstest die op dit moment op de markt is.
Door gebruik te maken van de inzichten uit de moderne positieve psychologie kunnen medewerkers worden geleerd meer plezier en voldoening in het werk te ervaren. Daarnaast zijn methodieken als RET en HeartMath erg bruikbaar om medewerkers te leren beter met stress om te gaan en minder last te hebben van negatieve emoties.
MMOT (Managerial Moment of Truth) staat voor het feit dat geluk in het werk soms keihard is. Wanneer bijvoorbeeld de functie en persoonlijkheid niet bij elkaar passen is het de uitdaging voor de leidinggevende of HRM professional om in te grijpen.
Heldere en duidelijke feedback is van groot belang zodat mensen weten waar ze staan. Feedback is ook van groot belang bij effectief leren en het creëren van flow in je werk. Het ontbreken van deze belangrijke voorwaarde staat de effectiviteit maar uiteindelijk ook het duurzame geluk van de medewerkers in de weg.
Na de workshops was er ruimte voor intervisie. Hoe verkoop je geluk binnen de organisatie was één van de thema’s. Een aantal deelnemers gaf aan reeds (jaren!) bezig te zijn met het vergroten van geluk van hun medewerkers.
Klein beginnen was daarbij de tip. “Zoek een kleine groep collega’s binnen de organisatie die ook geloven dat het vergroten van geluk in het werk zowel erg effectief als ontzettend leuk is om te doen. Ga aan de slag en creëer met elkaar succes waardoor andere collega’s weer worden aangestoken. Zo breidt het zich steeds verder uit in de organisatie”.
Het was een nuttige en vruchtbare dag die werd afgesloten met een gezellige borrel!
Deelnemers aan de HRM dag over geluk in het werk krijgen automatisch de Powerpoint Presentatie toegestuurd per email. Andere geïnteresseerden kunnen een exemplaar krijgen toegestuurd door een email aan mij te versturen!
Een goede week toegewenst!
Onno Hamburger
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!