De gelukkige automonteur
Op 25 september stond er in Volkskrant Banen een prachtig verhaal over geluk op de werkplek.
Harry Stolk (P&O Kwik-fit) vertelt daarin over zijn werk waarbij hij laat zien dat gelukkig werken niet alleen van belang is voor de diensten sector maar ook voor een organisatie als Kwik-fit.
Harry beschrijft in het artikel ook hoe hij de training Werken in Balans & Coachen op Happiness heeft kunnen inzetten in de werkpraktijk. Het prachtige artikel is geschreven door Paulien Bakker.
Heel veel leesplezier toegewenst!
Onno
Het artikel staat hier online.
De gelukkige automonteur (tekst zonder afbeeldingen)
De gelukkige automonteur
tekst Paulien Bakker − 25/09/07, 00:00
Geluk? In een garage? Jawel; plezier in het werk is geen privilege van hoger opgeleiden. Bij garagebedrijf Kwik-Fit coachen ze hun personeel daarom op geluk….
Hier gebeurt het, zegt Olaf Hoogebrugge, regiomanager bij Kwik-Fit. ‘Hier coacht Harry ons op geluk.’
Hij wijst op het kale kantoortje met grijsgeverfde kozijnen en blauwe vloerbedekking, waarin vier lege bureaus twee aan twee tegen elkaar staan. Een deur verder is de ontvangstruimte voor klanten.
Harry – dat is Harry Stolk, personeelsconsulent van Kwik-Fit – geeft een uitvoerige rondleiding. Langs het koffieapparaat waar een tweetal chagrijnige klanten ongeduldig op hun auto zitten te wachten en langs de ongelukkige monteurs die voelen dat ze nauwlettend op hun vingers worden gekeken.
Denk: autobedrijf, en je ziet: blote meisjes aan de muur, sterke koffie in plastic bekertjes, en mannen met de mouwen van hun blauwe overall opgestroopt. Mannen met de mentaliteit van: niet lullen, maar poetsen. En Kwik-Fit, dat is daarvan toch de overtreffende trap? Met vooral de eenvoudige handelingen – uitlaten, bumpers, remmen, roetfilters en heel veel nieuwe banden.
Maar uitgerekend hier wordt er gecoacht op geluk – niet bij een snel ict-bedrijf dat zit te springen om personeel, of een hip adviesbureau met dito filosofie. Dat hebben de monteurs te danken aan Stolk.
De personeelsconsulent is hier zelf ooit begonnen als automonteur, voordat hij doorgroeide in de functie van p & o’er. Inmiddels staat hij regiomanager Hoogebrugge bij op het gebied van de personeelszaken voor zo’n zestig vestigingen.
Een hele verantwoordelijkheid. Stolk voelde zich in eerste instantie dan ook helemaal niet zo gelukkig. Hij verzoop in het werk. ‘Ik kon geen nee zeggen, het werk groeide me boven het hoofd.’
De omslag kwam toen hij een cursus Werken in Balans volgde bij Onno Hamburger, coach bij trainingsbureau Van Harte & Lingsma. ‘Het eerste wat Onno me vroeg tijdens de cursus was: wat levert het je op? Ik besefte dat ik mijn werk graag extra goed wilde doen, omdat mijn werkgever me deze kans had geboden.’
Stolk leerde dat hij een kampioen was in het overnemen en aantrekken van andermans problemen. ‘De training heeft me als mens veranderd. Ik zag altijd problemen en voelde me overal verantwoordelijk voor. Nu zie ik uitdagingen en laat ik problemen ook vooral liggen waar ze horen. Ik ben veel gelukkiger geworden in mijn werk en in mijn leven.’
Toen hij eenmaal zelf beter in zijn vel kwam te zitten, wilde hij ook zijn collega’s gelukkiger maken. Maar ging Kwik-Fit daar zomaar in mee? Stolk: ‘Mijn collega’s hebben me tijdens die training zien veranderen. Ze zagen dat het werkte. En het past ook bij Kwik-Fit. Een paar jaar terug is besloten dat leidinggevenden coachend moeten leiding geven in plaats van te sturen op autoriteit. Daar sluit coachen op geluk goed op aan. Zo gek is het ook niet, want Kwik-Fit geeft medewerkers echt de kans om door te groeien, ook als het juiste papiertje ontbreekt.’
Eens per maand komt het regioteam bij elkaar, waarin naast Stolk en de regiomanager ook vijf areamanagers, een trainingsdeskundige en een financieel deskundige zitten. De helft van de dag brengen ze door met elkaar coachen, de andere helft kijken ze waar ‘oplossingen en mogelijkheden’ liggen. De rest van de maand gaat Stolk filialen af om mensen te motiveren. ‘Ik wil dat mensen die bij ons werken de mooiste baan van Nederland hebben.’
Sturen op geluk begint bij jezelf, heeft Stolk geleerd. Pas als je zelf gelukkig bent, kun je anderen helpen gelukkig te zijn. En dus ging Stolk opnieuw drie keer drie sessies op cursus, ditmaal naar de cursus ‘Coachen op happiness’. ‘De cursus begint met de vraag: hoe zit dat bij jou? Ik kwam erachter dat ik eigenlijk veel gelukkiger ben dan ik dacht. Ik ben een paar jaar terug gescheiden. Mijn scheiding was een dieptepunt. Maar later ben ik me gaan realiseren dat ik hierdoor ook nieuwe kansen kreeg. Ik heb nu een droombaan, een nieuwe vriendin en ik heb mijn roeping gevonden.’
Deel twee van de cursus gaat over hoe je anderen meer geluk in het werk kunt laten vinden. In het laatste deel gaat het over hoe je als organisatie meer op geluk kunt sturen.
En dat begint al bij het sollicitatiegesprek, stelt Stolk. ‘Vroeger als mensen in het sollicitatiegesprek aangaven dat ze carrière wilden maken, dacht ik: top, die moeten we hebben. Nu vraag ik: hoezo wil je dat? Wat zijn je drijfveren? En hoe ziet de mooiste baan van je leven eruit?’ Laatst antwoordde een kandidaat dat hij carrière maken belangrijk vond, maar hij gaf ook toe dat hij niet graag met mensen werkte. ‘Die kandidaat is afgewezen. Werken met mensen moet je juist uitdagen. Je moet als een klant eraan komt, denken: ‘yes, een klant, die ga ik een kop koffie geven.’ Ik zeg ook wel tijdens gesprekken: ik vind dat ikzelf de leukste baan van Nederland heb, die gun ik jou ook. Kies met je hart, kies niet voor de bonusregeling.’
Stolk is tegenwoordig nog maar zijdelings bij sollicitatiegesprekken betrokken. Filiaalmanagers worden geacht die zelf te voeren. Daardoor kan hij veel tijd besteden aan het coachen van medewerkers en leidinggevenden. ‘Ik stap ergens binnen en vraag een collega: hoe was je week? Sturen op geluk betekent vooral mensen serieus nemen en oprechte aandacht schenken.’
Als een medewerker vooral goed weet op te sommen wat er allemaal niet goed is gegaan aan zijn week, vraagt Stolk: en wat is er wel goed gegaan deze week? Of: heb je ook nog leuke dingen gedaan? ‘Als je vraagt hoe het gaat, krijg je vaak iets negatiefs te horen. De negatieve dingen blijven ons als mens nu eenmaal beter bij, door de evolutie zijn we meer gefocust op het vermijden van het negatieve dan op het bereiken van het positieve.’ Volgens Hamburger hebben negatieve opmerkingen zelfs vijf keer zoveel impact op ons dan positieve.
Stolk: ‘Als een manager klaagt dat een medewerker twee keer zo langzaam is, stel ik dat een andere collega twee keer zo snel is. En, vraag ik dan, hoe vaak komt een klant ontevreden terug van die langzame collega? Nooit, zegt zo’n manager dan. Dus moet je ingewikkelde klussen aan hem geven.’
‘Uiteindelijk kun je geluk niet afdwingen’, beseft Stolk. ‘Ik steek mijn hand uit. De ander kan hem beetpakken, of niet. Ik probeer naar boven te halen waar mensen goed in zijn, wat ze leuk vinden en wat goed gaat op het werk. Maar als iemand echt niets wil, is dat zijn goed recht.’
Dat iemand echt niet wil, heeft hij nog vrijwel niet meegemaakt. Wel heeft hij al een aantal keren de vragenlijst van Hamburger voorgelegd aan medewerkers om te achterhalen waar die onvrede precies vandaan komt. Onno Hamburger, van huis uit psycholoog, zegt zelf: ‘De grootste invloed op je welbevinden als mens is toe te schrijven aan persoonlijkheidsfactoren als neuroticisme, de mate waarin je als mens last hebt van negatieve gevoelens als angst en boosheid. Daar kan een werkgever maar beperkt invloed op uitoefenen.’ Maar vaak kom je met die vragenlijst een mismatch op het spoor tussen persoonlijke eigenschappen en de inhoud van een functie. De persoon in kwestie is bijvoorbeeld heel introvert, maar de functie heel extravert. ‘Organisaties zouden er veel meer op moeten letten dat iemands persoonlijkheid ook bij de organisatie en functie passen. Ik ben nu nieuwe trainers voor ons bureau aan het aannemen en die vullen allemaal een persoonlijkheidsvragenlijst in.’
Hamburger: ‘Geluk op het werk bestaat volgens mij uit drie factoren. De eerste is plezier, en daarvoor moet je het negatieve in het positieve om kunnen buigen. Dan volgt voldoening, en dat bereik je als je persoonlijkheid past bij je functie. En tot slot: zingeving, en daarvoor moet je je roeping volgen. Als je gelukkiger wilt worden in je werk, begin dan met de meest praktische, met plezier.’
Stolk: ‘Vrienden vroegen toen ik hieraan begon of ik er nou echt een cursus voor nodig had om geluk op het werk te bewerkstelligen. Ik heb ze uitgelegd dat je door te sturen op geluk een heel team kunt motiveren. Zelf heb ik nog nooit zoveel energie gehad als nu. Vroeger kwam ik aan het einde van de dag versleten thuis, nu barst ik ’s avonds nog van de energie.’
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!