Op naar duurzaam werkgeluk

Steeds meer organisaties besteden aandacht aan werkgeluk. En de aandacht neemt nog steeds toe. En daarmee ook de valkuilen. Ik kan het mij nog als de dag van gisteren herinneren hoe ik 23 jaar geleden in Aruba aan balen was van mijn werk. Ondanks een wit strand, palmbomen en een koraalrif als achtertuin (zie onderstaande foto) bleek het toch niet de droombaan te zijn die ik dacht dat het was.

 

 

 

 

 

 

 

Waardering is korte termijn geluk

Het is natuurlijk heerlijk wanneer anderen jou waarderen. Dat voelt goed en fijn. Wanneer je mensen vraagt wat belangrijk is voor hun (werk)geluk dan noemen zij vaak de waardering en erkenning van anderen. En daar krijgen wij niet snel voldoende van. De sociale media en de makers van apps spelen hier heel slim op in. Hoe meer likes je krijgt op Facebook hoe blijer je wordt. Dat hebben we allemaal. Toch is de ene persoon meer afhankelijk van bevestiging van zijn omgeving dan de ander. Mensen die een gevoel van zin of een doel in hun leven hebben (purpose) hebben hier minder last van (zie dit onderzoek (via Roos Vonk). Daarom is het bij werkgeluk cruciaal om aandacht te geven aan betekenis en zingeving.

Trouw zijn aan jouw eigen waarden

Uit het onderzoek van Roos Vonk blijkt dat wanneer je trouw bent aan je eigen waarden, je geweten, en de ruimte neemt jezelf te ontwikkelen en nieuwe kanten van jezelf te ontdekken, je minder afhankelijk wordt van jouw omgeving. Wanneer wij mensen willen helpen duurzaam gelukkiger te worden in werk en leven is het dus van belang weg te blijven bij het versterken van de oppervlakkige behoefte aan bevestiging en mensen te helpen zichzelf echt beter te leren kennen en zichzelf te sturen. Anders geef je mensen een kortdurend goed gevoel maar maak je ze in feite afhankelijker van de bevestiging van hun omgeving.

Zoek werkgeluk niet aan de oppervlakte

Wat ook niet handig is, is om werkgeluk te zoeken in onze fysieke omgeving. Goede koffie, lekker eten, “beanbags” en een kleurrijke werkomgeving zijn natuurlijk fijn maar dragen niet duurzaam bij aan ons werkgeluk. Oppervlakkige aandacht voor werkgeluk kan zelfs een negatieve impact hebben. We vergroten onze verwachtingen, hebben meer moeite met negativiteit en het effect is dan dat we ongelukkiger worden.

We zullen dus op zoek moeten gaan naar onderliggende factoren die ons geluk bepalen. Door daar bewuster van te zijn en waar mogelijk te beïnvloeden kunnen we wel duurzaam effect hebben op ons werkgeluk.

Wat zijn onderliggende factoren bij werkgeluk?

Wat zijn dan die onderliggende mechanismen? Eén daarvan is onze persoonlijkheid. Deze metastudie laat zien dat we de invloed van onze persoonlijkheid op ons geluk jarenlang chronisch hebben onderschat (met een factor 4!). Tussen de 39 procent en de 63 procentvan ons geluk wordt bepaald door onze persoonlijkheid. Die brede range (39-63) heeft te maken met onze uitgangspositie. Niet iedereen wordt geboren met een even “gelukkige” persoonlijkheid. Voor sommige zal de ontwikkeling van een geluksscore van 5 naar 6 al een enorme stap zijn. Anderen starten op een 7 en kunnen makkelijk doorgroeien naar een 8. Iedereen heeft een unieke uitgangspositie en daarom in het neerleggen van een hoge normvan betreft werkgeluk niet reëel en zelfs ongelukkig makend.

 

Kunnen we onze persoonlijkheid wel beïnvloeden?

Onze persoonlijkheid is redelijk stabiel. Maar vooral als je er niet mee aan de slag gaat. Door er gefocust en geconcentreerd mee aan de slag te gaan kan je je eigen persoonlijkheid duurzaam beïnvloeden. Zelfs regelmatig sporten heeft invloed op je persoonlijkheid. Maar je kan ook meer psychologische interventies gebruiken om je persoonlijkheid duurzaam te beïnvloeden.

Persoonlijkheid is slechts één van de onderliggende mechanismen van werkgeluk. Ik wil ervoor pleiten om met het volwassen worden van het gelukkig werken werkveld de aandacht te verschuiven van oppervlakkige interventies (die slechts tijdelijk, soms verslavend, en regelmatig contraproductief werken) naar meer langdurige en duurzame manieren om mensen te helpen gelukkig werken. Dat is in ieder geval waar wij ons het komende seizoen (na de vakantieperiode) nog meer op gaan richten. Voor duurzaam werkgeluk!

Ik hoop dat ik met mijn bovenstaande verhaal jouw enthousiasme voor werkgeluk niet teveel hebt gedempt. Werkgeluk lijkt in het begin wellicht eenvoudig maar is misschien wel het moeilijkste wat er is. Maar het is ook een ontzettend gave puzzel die we met z’n allen kunnen oplossen.

Overigens blijkt dat de beste manier van leren is anderen te leren. Regelmatig starten nieuwe opleidingen om anderen te coachen op werkgeluk. Wees welkom en sluit je aan bij ons bloeiende netwerk. Tot nu toe gingen al meer dan 100 mensen jou voor. Zie hier voor de opleiding tot Gelukkig Werken (team) Coach en hier de opleiding speciaal voor leidinggevenden die willen coachen op duurzaam werkgeluk (Chief Happiness Officer). Voor beide opleidingen zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar (vol is vol).

Van DISC tot Facebook. Laat jij je nog foppen?

Afgelopen weken ontstond er een interessante online discussie over het gebruik van vragenlijsten zoals DISC, MBTI, Management Drives & Insights. Dit mede naar aanleiding van een column van Mark van Vught in Trouw. Zijn stelling is dat “als dokters geneeskunde zouden doen als organisaties hun management dan zouden er veel doden vallen”. De kern van zijn betoog is dat HR en management van organisaties nog veel verouderde en soms ondeugdelijke instrumenten gebruiken (zoals de eerder genoemde vragenlijsten). Hij noemt dit onverantwoordelijk en spreekt zowel management en HR aan om hiermee te stoppen. Hij pleit voor het gebruik van instrumenten die wel betrouwbaar en valide zijn (zoals de Big Five Persoonlijkheidsvragenlijst).

 Welk persoonlijkheidsmodel zou Cambridge Analytica gebruiken?

Facebook was de afgelopen tijd ook behoorlijk in het nieuws. Vooral omdat een andere organisatie (Cambridge Analytica genaamd) gebruik heeft gemaakt van persoonlijke data die werd verkregen via Facebook. Met deze informatie kon haarscherp in beeld worden gebracht wat de persoonlijkheid van een Facebook gebruiker was. Drie keer raden welk persoonlijkheidsmodel Cambridge Analytica gebruikte…. inderdaad het Big Five Model. Bekijk in dit filmpje hoe Cambridge Analytica deze informatie ge(mis)bruikte.

Wat is de impact van onze persoonlijkheid op ons gedrag?

Doordat Cambridge Analytica zicht kreeg op de Big Five persoonlijkheidsstructuur van de gebruikers nam de mogelijkheid om mensen te beïnvloeden enorm toe. De Big Five bestaat uit 5 dimensies. Eén van deze dimensies is een score op de introversie-extroversie dimensie. Wanneer je deze ene dimensie van mensen kent en daar een reclame-uiting op afstemt, vergroot je de kans dat mensen op deze reclame reageren met 50 procent! Dat is de natte droom van iedere online marketeer. Het kennen van de persoonlijkheid geeft dus veel mogelijkheden om gedrag te beïnvloeden. Zowel van anderen maar ook van onszelf.

Gebruik juiste persoonlijkheidsmodel voor (werk)geluk cruciaal

Wij weten dat ook bij (werk)geluk de persoonlijkheid van groot belang is (waarschijnlijk de belangrijkste factor). Laten wij onszelf (en onze klanten) niet foppen en stoppen met marketing en commercieel gedreven instrumenten als DISC, MBTI, Management Drives & Insights. Laten we de goede instrumenten gaan gebruiken om inzicht in onszelf en anderen te krijgen. Waarom zouden wij alleen de bad guys (zoals Cambridge Analytica) een zeer krachtig maar ook ingewikkeld instrument (zoals de Big Five) laten gebruiken. Het wordt tijd om ook hier de juiste keuzes te gaan maken. Laten we stoppen met foppen.

Steeds meer gemeenten kiezen voor (werk)geluk

Steeds meer gemeenten kiezen ervoor om aandacht te besteden aan het (werk) geluk van haar inwoners en medewerkers.

Roerdalen loopt voorop

De gemeente Roerdalen al 8 (!) jaar bezig met het vergroten van het geluk van bezoekers, inwoners en medewerkers. Zij hebben zelfs een gelukscoördinator (Laurens Bijl) die met veel enthousiasme de boel duurzaam inspireert en verder brengt.

Steeds meer gemeenten raken geïnspireerd

De Gemeente Leiden heeft recent een aantal medewerkers de mogelijkheid geboden een interne opleiding tot gelukscoach te volgen. De gemeente Schagen gaat nog een stap verder en heeft zelfs een wethouder van geluk benoemd. Hij begroot en stuurt heel bewust op geluk. Daarnaast heeft de Gemeente Schagen een zeer actieve projectleider geluk: Nancy Peeters. Samen met Ehero hebben zij gezamenlijk onderzoek gedaan naar hoe zij het geluk van de inwoners nog verder kunnen verhogen. Hier kwamen 12 punten uit naar voren.

Zinvol werk van groot belang bij geluk

Zinvol werk blijkt de grootste bijdrage te leveren aan het geluk van de inwoners van Schagen. Direct gevolgd door voldoende sociale contacten en een betrouwbare overheid. In Schagen leidt aandacht voor geluk ertoe dat er beter wordt geluisterd naar de burger. Bij het maken van keuzes kijkt de gemeente nu expliciet in hoeverre dit bijdraagt aan deze 12 gelukspunten. Een hele praktische en concrete manier om te sturen op welzijn van de inwoners. Recent is er zelfs een aparte atlas verschenen met de geluksscores per gemeente. Roerdalen en Schagen zijn echt voorlopers in gemeenteland. Ik hoop zelf dat zij een inspiratiebron voor andere gemeenten kunnen zijn.

Waar hebben medewerkers behoefte aan?

Recent is een aantal prachtige onderzoeken verschenen op het gebied van werkgeluk. Eén onderzoek verscheen in de Harvard Business Review. Daar wordt de volgende vraag beantwoord: Waar hebben medewerkers behoefte aan?

Drie centrale hoofdthema’s

Na analyse van vele honderdduizenden antwoorden komen zij in dit onderzoek tot 3 hoofdthema’s:

(1) De behoefte aan een gemeenschap van mensen waarbinnen je erkent wordt, mensen voor elkaar zorgen en je wordt gewaardeerd.

(2) De behoefte aan een carrière waarbinnen je autonomie ervaart, je jouw kwaliteiten kan inzetten en waar je kan leren en jezelf kan ontwikkelen. Daarnaast hebben mensen behoefte aan

(3) een (hoger) doel of te wel een “purpose”. Zodat ze van betekenis kunnen zijn, zich kunnen identificeren met de missie van de organisatie en het idee hebben dat ze op een positieve manier kunnen bijdragen aan een betere wereld.

Mensen die bekend zijn met de Zelf Determinatie Theorie of het boek Drive over motivatie van Daniel Pink zullen niet verbaasd zijn over de resultaten van bovengenoemd onderzoek. Wel fijn dat deze theorie door middel van onderzoek wederom wordt bevestigd.

Veel organisaties focussen slechts op één behoefte

Wat verder opvallend is dat volgens dit onderzoek veel organisaties slechts rond één van deze drie behoeften zijn gebouwd. Daarmee doen zij zichzelf ernstig tekort. Niet alleen op het gebied van motivatie, prestaties en werkgeluk. Organisaties die onvoldoende rekening houden met deze 3 fundamentele behoeften doen het ook financieel een stuk slechter.

Lees hier het gehele artikel in de Harvard Business Review. Wil je meer weten over hoe je purpose of zingeving heel concreet maakt op de werkplek? Check dan dit artikel.

Gelukkig Werken Piramide

Hoe maak je zingeving concreet bij werkgeluk?

Onlangs gaf ik een training Gelukkig Werken. We kwamen bij het onderdeel zingeving. De bovenste trede van de Gelukkig Werken Piramide. Ik zag de deelnemers al kijken. Dit is vaak niet het populairste onderdeel van de training. Wanneer we het over zingeving hebben reageren deelnemers soms als volgt: “Ik doe gewoon mijn werk” of “Bij ons is zingeving niet zo belangrijk” of “Zingeving is meer iets voor artsen of verpleegkundigen”.

Zingeving als belangrijk onderdeel van werkgeluk

Als zingeving nu niet relevant zou zijn voor ons werkgeluk dan zouden we het gewoon achterwege kunnen laten. Maar onderzoek laat zien dat zingeving in het werk cruciaal is. Zonder zingeving geen toename in focus en prestatie. Zonder zingeving blijft aandacht voor werkgeluk een leuke hobby zonder impact. Hoe kunnen we zingeving dan wel toegankelijker en inzichtelijker maken? Ik merk dat ik zelf veel heb gehad aan het onderzoek en de inzichten van Morten T. Hansen. Ik zal zijn ideeën hieronder delen. Mijn ervaring is dat dit zingeving zeer praktisch en toegankelijk maakt. En uiteindelijk één van de populairste onderdelen van de Gelukkig Werken training!

De Purpose Piramide van Hansen

Wanneer Hansen het heeft over zingeving noemt hij het purpose. Hij heeft een zogenaamde “Purpose Piramide” gemaakt die uit drie lagen bestaat. Je begint bij de onderste trede en beweegt dan omhoog. Hoe hoger je komt hoe meer purpose je ervaart. Je kunt pas omhoog bewegen als je de voorgaande trede hebt voldaan (net als bij de piramide van Maslow). De onderste laag van de Purpose Piramide gaat over de (meer) waarde die je creëert in je werk. Dit is het fundament. Tegelijkertijd is het ook een hele praktische start. Als het goed is creëert iedereen immers (meer) waarde in zijn werk.

De tweede laag van de Purpose Piramide gaat over de persoonlijke betekenis die jij zelf geeft aan je werk. Dit kan voor iedere persoon heel anders zijn. Hansen geeft een mooi voorbeeld van dierenverzorgers in de dierentuin. Een deel van de verzorgers ervaart het schoonmaken van de kooien als vies en zinloos werk. Een ander deel ziet ditzelfde werk juist als zeer belangrijk. Zij dragen bij aan een omgeving waarbij de dieren respectvol worden behandeld en gezond blijven. Alle dierenverzorgers doen hetzelfde werk maar de beleving is geheel anders.

De bovenste laag van de Purpose Piramide gaat over het verbinden met een sociale missie. Deze bovenste trede van de piramide bereik je wanneer het gevoel hebt dat jouw werk een positieve bijdrage levert aan de maatschappij. Slechts een klein deel van de medewerkers ervaart dit in hun werk (ongeveer 17%). De mensen die dit wel ervaren zijn een zeer gedreven groep medewerkers. Het ervaren van een sociale missie genereert energie en focus zodat zij veel effectiever zijn dan alle andere medewerkers.

Zingeving is meer dan arme kinderen helpen in Afrika

Het mooie van deze Purpose Piramide is wat mij betreft dat het niet gaat om het bereiken van de top van de piramide. Zingeving kun je ook al vinden op een heel praktisch niveau wanneer je aandacht geeft aan hoe jij jouw collega’s of de organisatie helpt met jouw dagelijks werk. Door medewerkers te helpen stap voor stap te groeien in hun zingeving vergroten zij hun werkgeluk, versterken zij hun focus en concentratie. Pure win-win voor zowel de organisatie als de medewerker.

Vond je dit een nuttig blog? Deel het dan bijvoorbeeld via LinkedIn! Dank je wel alvast!

Het cruciale onderdeel van werkgeluk dat vaak wordt vergeten

Jaren geleden mocht ik een training geven aan high potentials over leiderschap. De trainingslocatie was prachtig gelegen aan het strand. Voorafgaand aan de training liep ik nog even een rondje door de duinen. Ik was moe en zocht naar een manier om mijzelf even op te peppen. “Denk aan het geld wat je ermee verdient” zei ik tegen mijzelf. Oeps. Dat had ik beter niet kunnen doen. Ik voelde direct alle nog resterende energie wegtrekken. Ik wilde nog maar één ding. Naar huis. Weg! Blijkbaar was dit niet echt een effectieve interventie;-).

Bron foto strand

Na deze ervaring ben ik veel bewuster geworden van de verhalen die ik mezelf vertel over de zin van mijn werk. Ik heb mij altijd afgevraagd of die gevoeligheid iets is dat specifiek bij mij hoort of dat dit ook bij anderen speelt. De afgelopen jaren heb ik vergelijkbare effecten (zowel positief als negatief) ook bij anderen gezien. In dit blog wil ik wat dieper ingaan op recent onderzoek naar de effecten van zingeving of het wel of niet ervaren van purpose in het werk.

Wat is het onderscheid tussen passie en purpose?

Morten T. Hansen is een bekende naam in managementland. Hij is hoogleraar op Berkeley en heeft eerder een boek geschreven met Jim Collins (Great by Choise). Recent heeft Hansen onderzoek gedaan naar passie en purpose onder meer dan 5000 medewerkers en managers. Met purpose bedoelt hij dat je het gevoel hebt dat je een zinnige bijdrage kunt leveren aan anderen of aan de maatschappij. Hij onderscheidt passie en purpose op de volgende manier; volgens hem is passie “doen waar je van houdt” en purpose “een bijdrage leveren”. Bij purpose ben je volgens hem op zoek naar wat jij kunt geven en bij passie is de focus “wat kan de wereld mij geven?”.

Zonder purpose geen effect

Hansen deed uitgebreid onderzoek naar het effect van zowel passie als purpose op prestatie. Een hoge score op passie alleen heeft geen effect op prestaties. Een hoge score op alleen purpose bleek ook geen effect te hebben. Uit het onderzoek kwam naar voren dat alléén de groep mensen die zowel passie als purpose ervaren in het werk veel beter presteren. De combinatie van passie en purpose zorgt er blijkbaar voor dat zij met meer energie en focus aan de slag gaan.

Purpose is dichterbij dan wij vaak denken

Veel mensen denken bij purpose of zingeving in het werk direct aan arme kinderen helpen in Afrika. Uit het onderzoek van Hansen blijkt dat je purpose ook veel dichter bij huis kunt zoeken. De kern bij het formuleren van je eigen purpose is dat je het gevoel hebt dat je een waardevolle bijdrage levert aan anderen. Dit kunnen kleine dingen zijn waarbij je anderen helpt. Dat kan ook zeer praktisch zijn. Zo kan een manager, die het gevoel heeft dat haar bijdrage ervoor zorgt het bedrijfsproces efficiënter en winstgevendheid wordt, purpose ervaren. Het belangrijkste is dat je zelf het gevoel hebt dat je anderen of de organisatie echt kunt helpen en niet doelbewust anderen of de omgeving beschadigt.

Hoe liep het af met mijn eigen training?

Hoe is het mij vergaan met die training aan het strand? Ik realiseerde mij gelukkig net voor de start van de training dat de deelnemers behalve leiderschap skills ook op zoek waren naar meer zingeving (purpose) in het werk. Laat dat nu precies iets zijn waar ik een bijdrage aan kan leveren en waar zowel mijn passie als purpose liggen;-). Ik voelde mijn energie direct weer terugkomen. Dit werd één van de mooiste trainingen ooit. Ik vind het nog steeds fascinerend hoe zo’n kleine verschuiving in aandacht en focus zo’n grote impact kan hebben.

Zelf aan de slag met zingeving?

Werk je zelf met werkgeluk? Vergeet dan niet aandacht te besteden aan het bovenste deel van de Gelukkig Werken Piramide dat gaat over zingeving! Met alleen plezier en passie laat je anders een cruciaal onderdeel liggen. Voor jezelf, jouw medewerkers en klanten. Zie hier voor een uitgebreider blog over de verschillende onderdelen van purpose en wat je kunt doen om dit te vergroten.

Vond je dit een nuttig blog? Deel het dan bijvoorbeeld via LinkedIn!
Dank je wel alvast!

 

World Happiness Report

Wat is het effect van meer werkgeluk?

In 2013 verscheen de tweede editie van het World Happiness Report. Dit rapport wordt om de 2 jaar samengesteld door de Verenigde Naties. In het rapport van 2013 werd specifiek en uitgebreid aandacht besteed aan het effect van geluk en ongeluk op de werkplek. In een zogenaamde meta analyse werden de effecten van betrouwbare onderzoeken op het gebied van werkgeluk op een rijtje gezet. Zie hieronder een samenvatting van deze analyse:

 

Summary Happiness at work uit World Happiness Report

 

Uit deze meta analyse blijkt (zie ook pagina 56 van het rapport) dat gelukkige medewerkers:

  • productiever zijn
  • creatiever zijn
  • innovatiever zijn
  • en minder verzuimen

Verder werken ze beter samen en worden zij beter beoordeeld door collega’s en managers. Gelukkige medewerkers dragen verder op een positievere manier bij aan de winst, prestaties en sales van een organisatie dan minder gelukkige medewerkers.

Zie voor verdere verwijzingen naar de achterliggende onderzoeken van deze samenvatting het gehele rapport (pagina 56 e.v.).

 

 

Invloed van Positieve Energie

Werkgeluk als basis voor succes

Ik krijg regelmatig de vraag wat het nut is van werkgeluk. Ik kan dan natuurlijk deze slide laten zien. De slide is een samenvatting van een metastudie naar het effect van werkgeluk. Maar dit antwoord is voornamelijk cognitief. Recent werd ik gewezen (dank Arie Pieter Veldhoen) op het onderstaande filmpje. Dit maakt op inspirerende wijze duidelijk wat het effect is van (werk) geluk. Het gaat hierbij om een boeiend experiment van Victor Mids (van MindF*ck) Het filmpje maakt heel helder zowel op individueel als team niveau wat het effect is van (on)geluk op prestaties.

Ondertitel filmpje:

Dit is de eerste aflevering van “Het beste brein van Nederland” Daarin legt Victor Mids uit hoe positiviteit en negativiteit onbewust invloed heeft op je prestaties.

Veel kijkplezier toegewenst!

Persoonlijkheid is (nog) veranderbaarder dan we dachten

Toen ik 25 jaar geleden psychologie studeerde was het een algemeen geaccepteerd idee dat onze persoonlijkheid onveranderbaar is. Vanuit geluksperspectief is dat jammer. Onderzoek laat immers ook zien dat onze persoonlijkheid de meest bepalende factor is voor ons geluk.

In de praktijk veranderen mensen

Mijn eigen ervaring van de afgelopen 20 jaar als trainer en coach is dat persoonlijkheid wel degelijk verandert. Soms zelfs drastisch. Ik ken mensen die na enige jaren weer een persoonlijkheidsvragenlijst invullen en hele andere scores hebben. Zij vullen de vragenlijst niet alleen anders in. Zij voelen zich ook echt anders. En de omgeving geeft ook aan dat zij anders overkomen. Soms hebben deze veranderingen te maken met intense ervaringen. Zowel positieve als negatieve ervaringen. Maar vaak zijn zij gewoon hard aan de slag gegaan met zichzelf onder begeleiding van een professional.

Wetenschap kijkt nu ook anders naar persoonlijkheid

De wetenschap lijkt deze veranderbaarheid van de persoonlijkheid steeds meer te ondersteunen door onderzoek. Recentelijk werd bijvoorbeeld een groep van 70tig jarigen onderzocht die in hun tienerjaren een persoonlijkheidsvragenlijst hadden ingevuld. Het bleek dat de veranderingen over de tijd heen enorm zijn. De persoonlijkheid lijkt dus zeker meer veranderbaar dan we altijd dachten. En de mogelijkheid tot veranderbaarheid biedt perspectief aan mensen die om wat voor reden dan ook aan hun eigen persoonlijkheid willen sleutelen.

Weer weten over jouw persoonlijk en de relatie tot jouw werkgeluk?

Wil je zelf weten hoe het zit met jouw persoonlijkheid en in hoeverre deze jou ondersteunt dan wel belemmert bij het bereiken van jouw werkgeluk? Vraag dan eens naar onze Gelukkig Werken QuickScan. Binnen 4 uur heb je dan een gedegen beeld waar je staat wat betreft gelukkig werken en hoe dit zich verhoudt tot jouw persoonlijkheid. Zie hier voor meer informatie.

 

Werkgeluk kan je niet afdwingen

Werkgeluk kan je niet top-down implementeren

Er wordt mij soms gevraagd om de organisatie even door de “Gelukkig Werken wasstraat” te halen. Dat doen we niet en daar geloven we ook niet in. Onze ervaring is dat je werkgeluk niet top-down kan afdwingen. Gelukkiger werken vraagt om een ander aanpak dan bijvoorbeeld het vergroten van (arbeids)tevredenheid dat binnen organisaties al langer de aandacht krijgt.

Verschil tussen tevredenheid en werkgeluk

Arbeidstevredenheid wordt vaak geregeld vanuit de organisatie (P&O). Het gevolg is passiviteit bij medewerkers. De verantwoordelijkheid ligt dan immers bij de organisatie en niet bij de mensen zelf. Het is onze ervaring dat bij werkgeluk een andere weg beter werkt. Laat de organisatie werkgeluk vooral ondersteunen maar laat het initiatief bij de mensen zelf.

Wel verleiden maar niet afdwingen

Je zou kunnen zeggen dat je mensen wel kan verleiden gelukkiger te werken maar je het niet kan uitrollen of afdwingen. Werkgeluk kan zich dan als een positief virus door de organisatie verspreiden. Dat werkt alleen wanneer het een beweging is en niet als opgelegde cultuur of organisatie verandering. In Harvard Business Review wordt mooi beschreven hoe een dergelijke beweging veel krachtiger werkt dan een top-down benadering. Check hier het gehele (Engelstalige) artikel. McKinsey heeft het in een vergelijkbaar artikel over het creëren van een platform in plaats van het zoveelste programma (waarvan volgens dit artikel 70% vastloopt).

Dus wat kan je wel doen?

Zoek een aantal enthousiaste mensen binnen de organisatie die werkgeluk op de kaart willen zetten. Geef hen de ruimte om te experimenteren met dit onderwerp. Laat ze intensief kennis maken met het onderwerp (bijvoorbeeld door de Quickscan Gelukkig Werken). Bevorder het eigen leiderschap van medewerkers en leidt medewerkers en leidinggevenden intern op tot werkgeluk ambassadeur of werkgeluk coaches. Je zult dan merken dat werkgeluk organisch groeit. Zo worden anderen vanzelf “besmet” door dit positieve virus.

Artikel over platform i.p.v, programma via Tania Tasheva.