Interessante relatie tussen gelukkig werken en marktgerichtheid

Waarom zou je als leidinggevende aandacht besteden aan de mate van geluk in het werk van jouw medewerkers? Je hebt natuurlijk dat bekende lijstje die de meeste leidinggevenden nu wel kennen. Gelukkig medewerkers worden minder snel ziek, werken beter samen, zijn creatiever en gaan beter om met veranderingen. Allemaal belangrijke voordelen maar er lijken nog meer voordelen te zijn voor een gelukkige organisatie.

Gelukkige organisaties zijn ook marktgerichter

In het kader van het Happy People Better Business event van 28 maart heeft Stef ten Dam (Steda.nl) een interessant onderzoek gedaan naar Gelukkig Werken. Hij heeft onder andere gekeken naar hoe gelukkig de gemiddelde Nederlandse medewerker is in zijn werk. Daarnaast heeft hij ook gekeken naar de relatie tussen marktgerichtheid en de mate van geluk in het werk. Het blijkt dat organisaties waar mensen gelukkiger werken ook marktgerichter zijn. Dit blijkt een lineaire relatie. Hoe meer marktgericht organisaties zijn ze hoe gelukkiger de medewerkers zijn in het werk.

Waarom zijn organisaties met gelukkige medewerkers ook marktgerichter?

We weten niet zeker waarom organisaties die gelukkiger zijn ook marktgerichter zijn. Er zijn wel een aantal aanwijzingen. Uit het onderzoek blijkt dat de sterkste positieve relatie met geluk blijkt te liggen bij de ruimte die organisaties creëren (of niet creëren) om intern klantervaringen te delen. Deze ervaringen kunnen zowel positief of negatief zijn. Een cultuur van openheid en vertrouwen lijkt dus medewerkers gelukkiger te maken en een markt- en klantgerichte houding te bevorderen. We zagen al eerder dat leidinggevenden gemiddeld veel hoger scoren op werkgeluk dan medewerkers. Dat verschil zat vooral in een hogere voldoening en zingeving die leidinggevenden ervaren. Wellicht biedt een hogere markt- en klantgerichtheid voor medewerkers juist extra voldoening en zingeving en draagt dit bij aan meer geluk in het werk?

Veroorzaakt marktgerichtheid werkgeluk?

Uit het onderzoek van Stef ten Dam blijkt dat hoger werkgeluk samenhangt met een meer marktgerichte houding binnen organisatie. Dit zegt echter nog niets over of het een het ander veroorzaakt. Vaak blijkt wel in dit soort gevallen dat de causaliteit beide kanten op gaat. Zo draagt minder (negatieve) stress bij aan meer geluk en zorgen positieve gevoelens voor een buffer tegen negatieve stress. In dit geval kan een meer marktgericht (of klant, burger of patiënt) georiënteerde houding bijdragen aan meer plezier, voldoening en zingeving in het werk (werkgeluk). Voordat we de causaliteit verder kunnen verduidelijken is echter meer onderzoek gewenst.

Zelf onderzoek doen binnen de eigen organisatie?

Mocht je zelf een vergelijkbaar onderzoek willen uitvoeren binnen jouw eigen organisatie (dit kan bij organisaties of afdelingen met minimaal 100 medewerkers) neem dan contact op met Stef ten Dan (via Steda) of neem contact op met mij dan gaan we gezamenlijk aan de slag.

Onno Hamburger About Onno Hamburger

He is author of Happiness at Work, happiness coach and trainer for companies and professionals. He is a sought after speaker on Positive Psychology & Happiness at Work. Father to Storm and married to Vicky. Paddle boarder loving the sea and Bali. You can follow him via Twitter.

Speak Your Mind

*