Hoe staat het met jouw goede voornemens?

2015 is al een paar weken oud. Veel mensen hebben zich rond de jaarwisseling voorgenomen iets te veranderen in hun leven. Zij willen gezonder, dunner of gelukkiger worden. Voor het eerst staat in de Nederlandse top 5 de wens voor een andere of leukere baan in het rijtje van goede voornemens voor 2015Onderzoek laat zien dat na de eerste week een kwart zijn goede voornemens al heeft opgegeven. Nu na één maand heeft al bijna 40% het opgegeven.

15010689243_80835ed311_z

Methodiek voor effectieve verandering

Wat kan jij nu doen om ervoor te zorgen dat jij aan het einde van het jaar trots kan vertellen dat jij jouw goede voornemens wel hebt volgehouden? Een effectieve methodiek hiervoor is de zogenaamde WOOP strategie. Deze strategie is gebaseerd op wetenschappelijke onderzoek en bestaat uit 4 stappen.

De 4 stappen van de WOOP methodiek

1. Wish. De eerste stap is het benoemen van een voor jou belangrijke en potentieel bereikbare wens die je graag in vervulling zou willen laten gaan (de wens).

2. Outcome. De tweede stap is jezelf voor te stellen hoe de toekomstige (positieve) situatie er voor jou uit ziet wanneer jouw wens uitkomt (de uitkomst).

3. Obstacle. De derde stap is jezelf voor te stellen welke cruciaal persoonlijke obstakel jou in de weg staat om jouw wens te laten vervullen (het obstakel).

4. Plan. De vierde stap neem je door specifiek te benoemen hoe jij dit obstakel kan overwinnen. Dit kan het beste in de vorm van een als-dan plan. Als dit obstakel voorkomt dan voer ik de volgende actie uit om dit obstakel te overwinnen. Op die manier wapen jezelf als het ware tegen belemmeringen die je zeker zal tegen komen (het plan).

Onderzoek laat zien dat WOOP zowel effectief is voor korte als lange termijn doelen. De methodiek kan worden gebruikt in zowel het werk als de persoonlijke context. WOOP is een mooie toevoeging op de overbekende SMART criteria bij het formuleren van doelstellingen.

Wat nu te doen?

Hoor jij bij die groep die zijn goede voornemens nu al heeft laten varen (36%). Neem dan alsnog een heft in eigen handen en maak jouw plan om jouw voornemens ten uitvoer te brengen nog beter door gebruik te maken van de WOOP methodiek. Hoor jij bij de categorie die het wel lukt om vast te houden aan jouw goede voornemens? Vergroot dan de kans dat je deze blijft volhouden door te bedenken welke obstakels je dit jaar nog tegen kan komen en bedenk een goede strategie om deze te overwinnen. En mocht jij je afvragen of goede voornemens zo ie zo wel zin hebben!? Onderzoek laat zien dat wanneer je er bewust voor kiest om goede voornemens te maken jij 10 keer meer kans maakt deze te bereiken dan wanneer je deze niet expliciet maakt! En je bent nooit te laat! Ook in februari kan je gewoon nog goede voornemens maken. Veel WOOP plezier!

 

Onno Hamburger About Onno Hamburger

He is author of Happiness at Work, happiness coach and trainer for companies and professionals. He is a sought after speaker on Positive Psychology & Happiness at Work. Father to Storm and married to Vicky. Paddle boarder loving the sea and Bali. You can follow him via Twitter.

Speak Your Mind

*