Hoe kom je gezond en gelukkig de financiële crisis door?

We kunnen het niet meer ontkennen! Iedereen is er mee bezig. Nederland zit in een recessie. Konden we voor de kerst nog zeggen dat het voornamelijk iets was voor het bedrijfsleven, vandaag de dag heeft vrijwel iedereen er persoonlijk mee te maken. Onrust op de werkplek, reorganisaties, vrienden of kennissen die ontslagen worden. Bekenden die hun huis proberen te verkopen maar merken dat de markt stil ligt. In kranten en op televisie is het één van de belangrijkste onderwerpen.

Waarom is stress en onzekerheid slecht?

De kredietcrisis en de recessie blijven natuurlijk wel iets abstracts. We eten er immers geen boterham minder om. Toch maken we ons steeds drukker en voordat je het weet voel je je minder blij of zelfs behoorlijk gespannen. Een beetje spanning is natuurlijk alleen maar goed en zorgt ervoor dat je scherp en betrokken blijft! Maar de afgelopen jaren is uit steeds meer onderzoek naar voren gekomen dat langdurige stress en gevoelens van ongeluk wel degelijk kunnen leiden tot hele vervelende gevolgen.

Wat doet stress met je op de lange termijn?

Bij toegenomen stress maken we meer cortisol aan. Een stresshormoon dat ons een flinke energieboost geeft. We zijn meer gefocust, meer alert. Erg handig om bijvoorbeeld snel te kunnen reageren. Wanneer we echter langdurig teveel cortisol in ons systeem hebben dan putten we onszelf uit. Letterlijk vermindert de kwaliteit van je afweersysteem, worden we minder flexibel, wordt het moeilijker om na te denken en ons in te leven in anderen. Teveel cortisol zorgt ervoor dat wij onszelf slopen alsof we 100 km per uur proberen te rijden in de tweede versnelling.

Meer griep door de kredietcrisis?

Zou Nederland gevoeliger zijn geworden voor een heftige griepepidemie door de toegenomen stress waardoor onze weerstand is afgenomen? Zou de kredietcrisis op die manier via een omweg ook zijn negatieve effect hebben op de gezondheid van de medewerkers? Het lijkt mij moeilijk hard te maken maar de crisis zal zeker zijn effect hebben. Veel medewerkers hebben tijdens hun nieuwjaarsborrel uitgebreid de problemen op de zaak en de weinig rooskleurige vooruitzichten voor 2009 met elkaar doorgenomen! Onderzoek laat zien dat kortdurende stress mensen kan beschermen tegen ziektekiemen maar chronische stress verzwakt het afweersysteem en maakt mensen absoluut gevoeliger voor ziektes zoals de griep!

Wat kan je doen om jezelf te beschermen?

Gezond leven is het allerbelangrijkste om jezelf te beschermen tegen ziektes zoals de griep. Veel groenten en fruit eten, op tijd naar bed gaan, weinig alcohol drinken en niet roken. Beetje saai maar wel effectief. Laat je verder in het dagelijks leven niet teveel leiden door al het slechte financiële nieuws. Sommige zenders en kranten lijken er wel van te genieten om mensen angst aan te praten. Vaak is een beperkt dieet van negatief nieuws voldoende om een beeld te krijgen.

Voldoende beweging is recentelijk helemaal “hot” als één van de beste manieren om jezelf te beschermen tegen teveel stress. Een half uur per dag actief bewegen, het liefst echt buiten, schijnt wonderen te doen voor je lijf en je leden.

Last but not least is het vergroten van je eigen geluk in werk en leven één van de meest krachtige manieren om jezelf te beschermen tegen de negatieve invloeden uit de buitenwereld.

Minder ziekte in je werk door meer geluk

Positieve gevoelens, geluksgevoelens blijken als een buffer te werken tegen stress. Door regelmatig geluksoefeningen te doen, mentaal te flossen als het ware, bescherm je jezelf tegen de negatieve impact van langdurige stress. Waar kan je morgen, of liever nu gelijk mee beginnen?

  1. Focus op wat er wel is! We hebben vaak de neiging om meer te kijken naar wat er niet is in plaats van onze aandacht te richten op wat er wel is. Neem dagelijks aan het einde van de dag even tijd om voor jezelf op te schrijven waar je tevreden mee bent en waarom dat goed ging.
  2. Vergelijk jezelf niet met anderen! We zijn vaak ontevreden omdat we meer willen hebben, onszelf vergelijken met anderen en onszelf constant richten op het verbeteren van onze leefomgeving. Realiseer jezelf dat meer hebben niet leidt tot meer geluk. Al denken we dat vaak wel. Vergelijk jezelf niet teveel met je omgeving en koop geen tijdschriften waarin mannen en vrouwen staan die mooier zijn dan jij zelf bent. Mensen worden daar alleen maar depressief van.
  3. Ga op zoek naar waar je goed in bent! Juist in deze tijd hebben we behoefte aan mensen die de dingen goed doen. Waar liggen jouw kwaliteiten? Waar krijg jij energie van? Waar ligt jouw passie? Vraag anderen naar positieve feedback. Kijk of je in je werk meer dingen kan doen waarin je deze kwaliteiten kan inzetten! Iedereen heeft zijn zwakke punten. Realiseer jezelf dat zwakke punten alleen negatief zijn wanneer ze jou belemmeren in de uitoefening van jouw kwaliteiten!
  4. Ademen tegen stress! Er zijn steeds meer aanwijzingen dat ademhaling een eenvoudige en krachtige manier is om minder last te hebben van stress. Veel mensen weten dit, toch zijn er maar zeer weinig die het consequent toepassen. Neem na een stressvolle gebeurtenis even een aantal minuten om even bewust rustig te ademen. Gebruik biofeedback apparatuur als HeartMath om jezelf hierin te trainen.
  5. Neem afstand van je eigen gedachten! We zijn verslaafd aan onze eigen gedachten. We denken teveel en vaak te negatief of zelf irrationeel. De meeste zijn zich daar niet van bewust! Neem af en toe bewust de ruimte om niet te denken. Hoe doe je dat? Breng je aandacht bewust naar je lichaam. Wanneer je dat moeilijk vindt zoek dan een audio CD met een zogenaamde “body-scan”. Deze helpt je om met je aandacht naar je lichaam te gaan en jouw gedachten even met rust te laten.

Succes & zorg ervoor dat die vervelende griep jou niet te pakken krijgt (mij heeft ie afgelopen week al te grazen genomen).

Onno Hamburger

Ps. Zien hoe de griepepidemie in Nederland verloopt? Check dan: de grote griepmeting

Bron van het griep plaatje: http://flickr.com/photos/scelera/2945724127/

Onno Hamburger About Onno Hamburger

He is author of Happiness at Work, happiness coach and trainer for companies and professionals. He is a sought after speaker on Positive Psychology & Happiness at Work. Father to Storm and married to Vicky. Paddle boarder loving the sea and Bali. You can follow him via Twitter.

Speak Your Mind

*