Hoe coach je op geluk? Negen geheimen van de smid! 2.0

De laatste tijd wordt mij veelvuldig gevraagd welke instrumenten ik gebruik bij het coachen van geluk in het werk. Een goed moment om hier iets over te schrijven! Enne.. Heb jij toevoegingen? Twijfel dan niet deze mij te mailen!

Ik ben namelijk zelf altijd op zoek naar methodieken die mensen kunnen helpen meer geluk te ervaren in hun werk. Om te bepalen of een methodiek werkt check ik altijd of deze methodiek wetenschappelijk is onderzocht. Daarnaast test ik de effectiviteit van de methodiek ook altijd uit op mijzelf en daarna (pas) op mijn deelnemers. Omdat ik mij erg bewust ben van de kracht van het placebo probeer ik waar mogelijk alleen te werken met happiness methodieken die wetenschappelijk zijn onderzocht.

Happiness at work achtergronden & tools

  1. De positieve psychologie: stroming binnen de psychologie die ontstaan is aan het begin van deze eeuw waarbij vooral onderzoek wordt gedaan naar mensen die succesvol en gelukkig zijn. Dit in tegenstelling tot de klassieke psychologie waarbij vooral onderzoek wordt gedaan naar zieke mensen. Martin Seligman, Ed Diener, Mihaly Csikszentmihalyi en Sonja Lyubomirsky zijn Amerikaanse vertegenwoordigers van deze stroming die langzamerhand meer voet aan de grond krijgt. Meer informatie op positieve psychologie.
  2. HeartMath: methodiek bestaande uit een aantal oefeningen en een biosensor die mensen helpt bewuster te worden wanneer zij stress en ontspanning ervaren. Daarnaast is het een trainingsinstrument om ook ten tijde van grote veranderingen en stress optimaal te blijven nadenken en functioneren. Onderzoek heeft uitgewezen dat HeartMath onder andere helpt om op de werkplek de bloeddruk te verlagen en het ziekteverzuim te verminderen.
    Meer informatie over de achtergronden van HeartMath kan je vinden op onderzoek HeartMath.
  3. Persoonlijkheidspsychologie: De NEO Personality Inventory – revised (ofwel NEO-PI-R) of Big 5. Persoonlijkheid en geluk in werk zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Onder psychologen is de laatste jaren consensus ontstaan dat de beste persoonlijkheidsvragenlijst de NEO-PI-R is. Zowel wat betreft betrouwbaarheid (herhaalbaarheid) als validiteit (meet wat moet meten) meet deze test het beste. Andere populaire persoonlijkheidstesten zoals de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) kunnen deze wetenschappelijke criteria niet claimen. (Daardoor weet je met testen als de MBTI in feite niet wat je meet en kan je net zo goed astrologie e.d. gebruiken). Kijk voor meer informatie op de volgende website: NEO PI-R.
  4. Flow: Het begrip flow wordt door Wikipedia als volgt gedefinieerd: een mentale toestand waarin een persoon volledig opgaat in zijn of haar bezigheden. Men is volledig betrokken en voert de activiteiten succesvol uit. Medewerkers die regelmatig flow in hun werk ervaren hebben meer plezier & voldoening in hun werk. Flow is een belangrijke fundament bij het ervaren van geluk in het werk. Mihaly Csikszentmihalyi is één van de meest bekende onderzoekers naar flow. Zie hier voor meer informatie over flow.
  5. Rationeel Emotieve Therapie of Training (RET): Methodiek die je helpt meer invloed te hebben op je eigen gedachten en gevoelens. Albert Ellis is één van de grondleggers van deze methodiek. Door middel van zijn ABC model wordt de objectieve situatie (de A), de interpretatie van deze situatie (de B) en de gevolgen van deze interpretatie (de C) van elkaar losgekoppeld. Daardoor kunnen mensen meer afstand nemen van hun eigen gedachten waardoor zij minder worden gestuurd en bepaald door hun negatieve gedachten. Zie hier voor meer informatie over de RET.
  6. Mindfulness: Mindfulness betekent eenvoudig gezegd: aandacht schenken aan wat zich voordoet van moment tot moment zonder oordelen. Dat klinkt makkelijker dan dat het is. Het vraagt vooral veel oefening. Onderzoek wijst uit dat mindfulness helpt om minder last te hebben van negatieve gedachten en depressie. Eén van de uitgangspunten van mindfulness is dat het overdadig analyseren van eigen problemen een niet effectieve manier is om met je eigen binnenwereld om te gaan waardoor ongeluk en depressie kan ontstaan. Zie hier en ook hier voor meer informatie.
  7. Voice Dialogue*: methodiek die is ontwikkeld door Hal & Sidra Stone waarbij ze ervan uitgaan dat elke persoon een aantal subpersoonlijkheden bezit die beurtelings aan het stuur komen zitten. Als wij ons niet bewust worden van deze verschillende subpersoonlijkheden, dan laten wij ons willoos door hen sturen. In de huidige tijd, waarbij er steeds meer aandacht komt voor persoonlijke ontwikkeling, is de zogenaamde interne criticus als subpersoonlijkheid belangrijker geworden. Zie hier voor meer informatie over VD.
  8. EMDR
  9. Visualisatie

 

*Van de bovenstaande methodieken is alleen Voice Dialogue (bij mijn weten) niet wetenschappelijk getest op effectiviteit!

Onno Hamburger About Onno Hamburger

He is author of Happiness at Work, happiness coach and trainer for companies and professionals. He is a sought after speaker on Positive Psychology & Happiness at Work. Father to Storm and married to Vicky. Paddle boarder loving the sea and Bali. You can follow him via Twitter.

Comments

  1. Ik kan me voorstellen dat jet met provocatieve coaching ook leuke resultaten kunt bereiken. Hier vind je een korte introductie over de methodiek: http://tinyurl.com/6blbon

Speak Your Mind

*